Gå til innhold

Taxi til sykehuset


Tjukkeberta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nope.. du må også betale rensing av bilen om det er nødvendig! Ring ambulanse om det er behov for å komme seg kjapt på føden du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få med deg kvitering på det du betaler for taxien, så får du en taxirekvisisjon av en lege på føden, lever begge to til trygdekontoret så får du refundert det som overstiger egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke være hastegreie allurat, men ikke alle har jo bil som de kan kjøre til føden. Tror ikke noen hadde valgt å ta buss, kan ikke tenke meg sånn idee en gang..Er du sikker på dette med vsaking av bil og ?

Men at man ikke får refundert drosjeregning er jeg ganske sikker på, de har veldig strenge regler akkurat på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt stemme, men jeg vet fra erfaring at egenandel er ofte høyre enn selve regning .. jobber på haukeland og veldig mange pasienter gidder ikke å bruke tid på det en gang. Egenandel ligger på litt over 120 kr, mens en tur til sentrum koster 80 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo en ting, men om man bor litt lengre unna. Må selv antagelig ta taxi til sykehuset og det kommer nok på en 4-500 kr for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skal man få refundert taxi regning pga man skal føde da??

skjønner ikke det jeg....har man dessverre ikke bil så har man råd til å betale noen hundrelapper :)

trodde det bare var pensjonister som fikk refundert taxiregninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte om det fantes noe regler på det...har bil og sertifikat jeg, mne ikke sambo...Og det er ikke det at vi ikke har råd til taxi altså...:)

Men ser det er delte meninger/oppfatninger/svar....får ta vare på kvittering om det skulle skje i helgen og jeg ikke får skyss og event ta det med NAV på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare pensjonister, men også pasientene med kroniske sykdommer som krever mange kontroller, bl.annet. Generelt har alle pasienter rett til å få reduserte utgifter til og fra behandlingssted , men de såkalte drosjelapper ble veldig misbrukt av mange pasienter som krevde tilbake hver eneste krone de brukte på behandling, at det ble utrolig dyrt for helsevesenet. I Helse Bergen kunne man ha kjøpt 3 helt nye ambulanser med topputstyr for de pengene som ble brukt på refundering av taxi utgifter. De har forsøkt med helsebuss, som skulle være like god og mye billigere alternativ til taxi, men pasienter nekter ofte å bruke det. De vil helst ha hele drosjen bare til seg selv, og helst gratis..vi er blitt veldig krevende samfunn..

Det var bare en liten digresjon om reglene, sånn er det hvert fall i Bergen. Men det gjelder syke, og vi gravide er jo ikke det og fødsel er jo ren fysiologi, så jeg tror ikke det gjelder oss da..

Egentlig så synes jeg ikke man skal få refundert drosjepenger til føden..det er jo så mange andre ting som de kan bruke disse pengene på, mye viktigere enn drosje til føden..jeg ville ikke en gang kommet på å spørre om å få det refundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TEnk om alle fødende skulle få "gratis" taxi til sykehuset.....hadde blittt ekstremt dyrt for staten....dvs. skattebetalerene!! Og staten kan jo ikke begynne å undersøke hvem som har bil eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke dette blir dekket.. .Jeg var innlagt på sykehus, ikke på det lokale, men på et som ligger ett stykke unna, pga muligens risikofødsel. Det var derfor vanskelig for meg å komme meg hjem, og jeg spurte derfor om dette, men fikk ikke dekket noe taxi. Jeg kunne få dekket km, bensin og andre utgifter dersom privatbil hentet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Her fikk jeg beskjed om at jeg får drosje dekket og bare må betale egenandel. Drosjen koster rundt 800 kroner på dagtid og kan gå opptil 1500 hvis det er natt. Har heller ingen til å kjøre meg, så JM på sjukehuset sa at jeg får dekket alt unntatt egenandel.

Tenk om man ikke har 1500 kroner på kontoen akkurat den dagen riene starter, blir det hjemmefødsel da fordi de nekter å kjøre deg?? Absurd sier jeg bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg nesten ble litt provosert nå!! Når du vet du må ta taxi til sykehuset for å føde, du har visst det hele svangerskapet, du vet prisen, da får du jo bare sørge for å ha penger til å komme deg dit!! Blir jo det samme som om vi med bil skal tenke; tenk om jeg ikke har penger til bensin på bilen når jeg skal på sykehuset. Det minste vi kan gjøre, er vel å sørge for å komme oss dit selv med mindre det oppstår hastverk/komplikasjoner som gjør at vi er avhengige av ambulanse da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiseutgifter i forbindelse med innleggelse/behandling på sykehus blir sponset av det offentlige. Det er egenandel på kr 120 hver vei og har en frikort så er egenandelen kr 0.

Det som er greie er at en alltid skal reise på billigste reisemåte( kollektivt ), men hvis lege bekrefter at det er nødvendig med dyrere transport blir dette dekket. Regner med de aller fleste som skal føde ikke kan drive og reise kollektivt, og får taxi godkjent.

Hvordan det fungere med rens av drosje hvis vannet går har jeg ikke peiling på...ring NAV og spør.

For å slippe å legge ut for hele beløpet etter drosjeturen, må en ha med seg rekvisisjon. Den kan fastlegen/sykehuset skrive ut på forhånd.

 

http://www.nav.no/page?id=356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Ikke noe å være provosert over. Fikk faktisk ikke vite at mannen min ikke vil kjøre meg før for 2 uker siden (har 5 uker til termin nå), så jeg visste ikke det hele svangerskapet og har derfor ikke tatt høyden for det. Og nå på høsten kommer alle regningene. Ikke lett for de som bare er studenter å trylle frem 1500 kroner heller.

Tipper den som er anonym der har 500 000 i årslønn og mann som tjener bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Forresten, så har vi heller ikke noe offentlig transport her uansett, så det er ikke aktuelt å GÅ med rier med 5 min mellom 7 km til togstasjonen, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moonlight83 HØYGRAVID!!

 

har du ikke mann må jeg spørre da? siden du er student?

kan ikke han legge ut for drosjeregningen??

hvis du ikke har 1500,- den dagen du skal føde hvordan i alle dager skal du klare å fø opp et liten baby da om du ikke har såpass med kroner på kontoen...får du ikke noe penger fra lånekassen??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ble jeg i alle fall provosert. Har ikke skrevet tidligere i dnene tråden men til moonlight83: Om man er student og ikke kan betale for taxi til føden, så burde man vel strengt tatt ikke fått barn, og om det var et uhell og man synes man er moden nok til å ha sex må man også være moden nok til å avbryte studiene og få seg en jobb slik at man kan ta taxi til føden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at du har mann som ikke vil kjøre deg til sykehuset hva slags mann har du da??? som ikke kjører sin samboer til føden herregud sier jeg!

må vel være bedre å la han kjøre deg til føden enn å betale 1500,- i taxi??

ser du får dekket taxiregning er det pga medisinske grunner eller noe annet da eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen så usaklige dere skal bli da??

 

Poenget er at det er "litt" vanskeligere å ha masse penger på konto når du er student enn når du har en årsinntekt på flere 100tusen!

 

Vi får penger fra lånekassen ja, men vi får mer ETTER at ungen er født dermed kan vi fint klare oss med det vi får men det er alikevel vanskeligere å plutselig få STORE utgifter når man er student! DET HAR INGENTING med å være umoden å gjøre!

 

Vil vite hvor mange av dere som har fast inntekt på flere 100tusen kr klarer å leve på 6000kr i mnd. DET klarer vi og jeg har penger til overs til babyting.

 

Synes dere må holde dere litt til saken, hun sa bare at 1500kr er mye penger sånn POFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fårr en rekvisisjon til taxi av jordmor, siden vi ikke har bil for øyeblikket...om det er egenandel er jeg usikker på, men pleier å være det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha tena liggende kanskje, og en plastpose å sitte på:)

Det er vanlig å måtte betale for rens uansett grunnen til tilsølingen.

En gang måtte jeg faktisk vaske en taxi etter at venninna mi kasta opp i den. Skjønner jo at ikke taxi-sjåfører gidder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ta taxi så må man bare spare opp penger til det!

Men må bare si en ting s@ander & Linnea, at de pengene man får fra lånekassen er ikke akkurat mye, så man har vanligvis ikke mye til overs til "luksus" taxi nei. Gud jeg er glad jeg ikke er student lengre!

Som student får man vel noen tusen i engangsbeløp som støtte til utgifter til babyen, men det er vel etter fødselen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å låne penger , 1500 kr er jo ikke verdens største beløp..

synes vi burde la vare å diskutere og kritisere ting som vi ikke kjenner til, at en man ikke vil/kan kjøre fødende partner til sykehuset betyr jo ikke at han ikke ønsker det. Det skjer mange rare ting i livet.

Men det går faktisk an å spare opp, låne fra foreldre/ venner, alle har regninger å betale og akkurat det er ingen grunn til å klage.. det går an å prioritere utgifter, venter du barn er det på tide å lære det. Sånn er det å være voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...