Gå til innhold

Jule og bursdagsgaver til nevøer/nieser, når slutter dere å gi gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var unge fikk vi ikke gaver(hverken jul eller bursdag) etter vi var konfirmert. I gubbens familie kjøper de til barna er 25(de andre min svigerinne er tante til får gave til de er 25, derfor vil jeg tro det samme gjelder for snuppa.). Jeg har tre ste nieser som er fra 18,5 til 21, de får bursdagsgaver om det er selskap, ikke noe selskap ingen gave. Nå har alle tre flyttet hjemmefra, de to eldste var ferdige sykepleiere på våren. Kanskje jeg er smålig, men jeg vurderer å slutte å kjøpe julegaver til de.

Hva gjør dere i deres familie?

Skrevet

Vi slutter å kjøpe når barna er konfirmert på min side av familien, sambo har kun en søster på 17 så der er det ingen barn enda ;o)

Skrevet

Jeg tenkte slutte når de ble konfirmert, meeen.... Så har jeg jo fortsatt da. Eldste er 17.. Klarer liksom ikke å finne en naturlig avslutning jeg... Mannen fikk fremdeles gave av sin tante sist jul, men regner med de heller går over til mini denne jula....

Dette er kjempevanskelig, synes jeg!!

Skrevet

Mine tanter gir meg enda gave til bursdag og jul, og jeg er 30! ;o)

Men de har bare 4 tantebarn, så det kan jo hende det spiller en rolle da....

Har ikke bestemt meg for når vi skal slutte å gi gaver.

Skrevet

Vil tro det kommer an på hvor nært forhold vi har til dem når de begynner å bli voksne. I min familie skulle man i prinsippet slutte når vi ble femten, men noen av mine onkler og tanter fikk seg ikke til det og sender fremdeles en liten julegave.

Julegaver er noe vi gir til mennesker vi har et nært forhold til og som vi setter pris på - enten de er slektninger eller ikke, og det samme vil nok gjelde nieser og nevøer, men enn så lenge har vi nær kontakt med hele gjengen.

Skrevet

Jeg kommer til å fortsette med å gi dem gaver da min søster døde i februar og jeg føler meg litt som reservemamman deres:-)

Men vi sluttet å få gaver til jul og bursdag når vi var ca 20 av tanter og onkler.

Skrevet

Har jeg egentlig ikke tenkt på. Eldste nevøen min er 21. Kommer vel til å gi til han får egne barn tenker jeg, da gir jeg heller til barna hans.

Han har alltid fått penger de siste årene, men han er jo singel og bor billig og jobber full tid så han har vel bedre råd enn meg:P Går vel snart over til å gi sokker og boxer tenker jeg ;-))

Skrevet

På den ene siden av familien gis det ennå gaver selv om alle er langt over 20 og noen opp mot 40, så jeg tror ikke de har tenkt å slutte jeg. På den andre siden av familien slutter de å gi gaver når nevøen/niesa får barn:) Men vi er en liten familie da.

Skrevet

Hos oss er det ingen aldersgrense så vidt jeg vet :) har ingen nieser eller nevøer enda jeg da, men jeg får av mine tanter og onkler enda (er 20) og mamma kjøper til mine kusiner og fettere (opp til 28) Men, jeg har måttet gi gave til alle jeg har fått gave av fra jeg var bitte liten da, før jeg kunne kjøpe ting laget jeg gaver og når jeg ble stor nok til å tjene penger så kjøpte jeg gaver. Synes det er litt rart hvis tanter og onkler skal kjøpe til tantebarn på 25 hvis de ikke får noe tilbake liksom..

Skrevet

Vi slutter når de er blitt 13 år, da kjøper vi ikke bursdagsgave lenger.

Julegaver kjøper vi til mammaen bestemmer at nok er nok. Dvs at vi kjøper kun en sum til hver fam, så deler vi på antall barn, og om mammaen synst at nå er de store nok(har nevøer og nieser som er over 20), så slutter vi.

Skrevet

Her slutter vi når de er 18. men sender dem et julekort med flaxlodd =)

Skrevet

Jeg har to søskenbarn som jeg fortsatt kjøper gaver til (Jeg er 25, og søskenbarna er 23 og 26). Men det gjør vi jo fordi vi synes det er koslig (og fordi vi har ganske god kontakt).

Til de andre søskenbarna mine sluttet vi når vi/de ble 18.

Men jeg må vel innrømme at mine barn får (små) julegaver fra mine 4 tanter og onkler.

Skrevet

Har bare en niese på 3 år enda, så slipper å tenke på det enda=)

Men selv så er det noen tante og onkler jeg får julepresang fra, og børsdagspresang om det er selskap. Noen sluttet å gi da jeg ble konfirmert, noen da jeg flytta hjemmefra.

Trenger ikke å være så mye da, en liten oppmerksomhet. Min mor kjøper fremdeles til de niesene/nevøene som er 26-27 år.=)

Skrevet

Da vi var små fikk vi gaver til vi var 12 år. Men vi var stor familie da så det ble jo dyrt for de fleste. Jeg har 24 søskenbarn så et sierseg jo selv at de måtte sette begrensninger der.

Jeg har foreløpig bare 2 tantebarn og det er vel ingen fare for at det blir enormt mange fler med det første. Så her kommer vi nok til å fortsette med den gangse lenge.

Synes ikke det er verken smålig eller rart å slutte å kjøpe julegaver til barn som er så gamle.

Skrevet

vi slutter å gi gaver når dem er konfirmert. Så hos oss er det 6 done 11 to go.. Blir endel gaver ja..

Skrevet

På pappa sin side slutta de å gi oss gaver når vi var 18 år..

Tanta og onkelen på mamma sin side gir oss fortsatt gaver..

Skrevet

De nærmeste tanter og onkler av meg slutter ikke å kjøpe julegaver til meg og mine søsken og søskenbarn. Men de som bor langt unna, slutter og kjøpe julegaver til tante/onkel barna sine når de igjen får barn. Så nå er det min sønn som får julegave av de, og ikke jeg:)

Nå er jeg og sambo først på begge sider med å få barn. Så vi har ikke noen "regler" på det enda. Men jeg kommer aldri til å slutte og kjøpe julegav og brusdagsgave til mine tantebarn;) Men så er vi litt mindre søsken i flokken, enn mamma feks. På min side er vi 3 søsken, og på sambo sin side er de 2.

Skrevet

gir til alle enda.

eldste niesen min er 17,5 og hun får enda. har ikke tenkt på å slutte enda heller..... men derimot synes jegd et er litt tull i gi til mine søsken som har barn, for vi er enige om å ikke gi så mye, og da blir det litt sånn bytte en flaske vin eller gavekort ( men de vil ikke slutte så det fortsetter det også)......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...