Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Anonym bruker

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Hvorfor ikke? Når 10 åringer får lov bør jo ungdommen også få lov. Viser jo bare hvor feil det er å ringe og fortelle om godterikjøp 😂 Anonymkode: e9fba...ddb
  3. Anonym bruker

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Man lar i hvert fall ikke være å sette regler og grenser fordi man tenker at barna uansett går bak ryggen på en. Og heller ikke fordi man som voksen ikke alltid klarer å selv følge reglene man har satt. Anonymkode: 5710c...89c
  4. Anonym bruker

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    😂😂 min 11 år gamle datter går med venner på butikken etter skolen, 5.trinn. De kjøper stort sett smoothie, byggrynsgrøt, frukt eller lignende. Men iblant kjøper de en sjokolade, og må ikke ringe hjem for å spørre om lov så lenge de har penger. Anonymkode: e9fba...ddb
  5. smurfis

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Lag suppe/gryteretter med med bønner og linser + masse grønnsaker. Søk etter "Spain on a fork" på youtube, han har masse godt og sunt og mye uten kjøtt, bare ikke bruk like mye olje eller parmesan som han ofte bruke😅 Jeg spiser ris, ikke fullkorn for det smaker dritt, men ikke store mengder, jeg spiser pasta, men ikke med masse fløtesaus (ikke fullkornspasta, for det smaker også dritt😅). Lag paste med tomatbasert saus, gjerne med en klunk fløte men ikke mer enn det, lett matfløte er faktisk helt grei. jeg spiser ikke store mengder ris eller pasta, men jeg spiser det Jeg koker nesten aldri poteter, for det elsker jeg, så jeg spiser mye av det. Poteter inneholder mye stivelse og mange kalorier. Knekkebrød i stedet for brød kyllingkjøtt, mager kjøttdeig av svin eller kylling osv. Lag "junkfood" fra bunnen så du har kontroll over hva som er i. Men, i det store og hele, om det du egentlig vil, bare er å gå ned kjapt, så spiller det lite rolle hva du spiser så lenge du får i deg mindre kcal enn hva du forbruker ila en dag. Om du vil ned en halv kg i uka så må du spise 500 kcal enn hva du forbruker ila dagen osv. Jeg mener at det ikke har noen mening i å slutte helt å spise det man liker, det er jo forferdelig og ikke holdbart i lengden. Bare pass på å spise grønt i tillegg, bruk olivenolje, hold deg unna herdet fett, bruk litt mindre pålegg og smør, bytt ut kremfløte med lett matfløte (når du skal lage saus altså) osv Lag ukeplan og finn inspirasjon på youtube, det er så gøy når man finner noe godt som man aldri har prøvd før:)
  6. Sommerkroppen 2029

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Begge deler er greit ja. Jeg svarte en annen anonym på dette, der hun mente at det ikke stemte. For hun hadde aldri selv gjort det. Poenget er at vi setter jo grenser for barna våre, de aller fleste gjør det. Jeg kan si til min tenåring at hun ikke skal kjøpe godteri på butikken, men jeg tar likevel høyde for at det kan skje at hun gjør det. Hvordan skal man håndheve alle regler man setter? Man lager kjøreregler, og ønsker at barna skal følge dem. Det gjør de ikke alltid, det gjør heller ikke jeg alltid. Vi har fortsatt en regel hjemme at vi ikke skal ha godteri i ukedagene. Noen ganger kjøper jeg faktisk en sjokolade på butikken i lunsjen og spiser den på jobb hvis jeg er ekstra fysen. Så sånn sett går jeg jo strengt tatt bak ryggen på min familie, når jeg kjøper noe "ulovlig" vi ikke skal ha i ukedagene. Skjønner?
  7. Konfirmasjon er virkelig ikke noe å stresse over. Server mat og drikke, pynt bordet med lys, servietter og blomster, skriv en tale, ferdig. Maten du vurderer er nok helt nydelig! Anonymkode: fcddf...fa8
  8. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Egg Kylling Avokado Papirka Agurk Løk Salat(alle mulige typer) Spinat Tomat/småtomater Frukt Havregryn Yoghurt Gulrot Brokkoli Blomkål Chiafrø Knekkebrød Dadler Vårløk Kyllingpålegg/Kokt skinke Linser Jordbær Blåbær Bringebær Mango(gjerne frossen) Makrell i tomat Vann Spiser sunt og variert, men har også rom for litt potetgull eller et kakestykke iblant så lenge totalinntaket er ok. Går ned ca en halv kg i uka. Anonymkode: d39db...435
  9. Anonym bruker

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Poenget mitt var igjen at «barna kommer til å gå bak ryggen din» ikke er et gyldig argument. Du velger dine kamper og hva som er slitsomt for deg. Andre velger sine kamper, og hvis de ikke synes det å begrense barnas godteriinntak er så slitsomt, så gjør de det. Begge deler er greit. Anonymkode: 5710c...89c
  10. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Jeg spiser dette nesten hver dag: Hjemmebakt grovbrød, egg, salat, agurk, paprika, tomater, epler og bær. Jeg spiser også mye kyllingfilet, hvit fisk, aspargesbønner, brokkoli, gulrot og andre rotgrønnsaker, bønner, kikerter og linser. Anonymkode: 732c8...c80
  11. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Spiser skyr til frokost hver dag. I dag med müsli, eplebiter og blåbær oppi. Anonymkode: 7442e...fa8
  12. Sommerkroppen 2029

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Man må gjerne sette grenser, igjen - jeg er for å velge sine kamper. Å nekte en tenåring å kjøpe sjokolade på butikken etter skolen kan man gjerne gjøre. Man kan si at det ikke er lov. Men det kommer veldig mange andre utfordringer i disse årene, som er hakket mer alvorlig enn å ikke få lov til å kjøpe godteri på butikken. Og skal man håndheve alt hele tiden, så blir det veldig strengt og veldig slitsomt for alle.
  13. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    I dag for eksempel er det sunnest jeg har spist - egenkomponert salat med kikerter fra boks, kokt rødbete, feta, vårløk og olivenolje. Laks med salat av nykål/agurk/paprika med olivenolje og balsamico til middag. Byttet sukker med sukrin, og hvetemel med spelt i all baking. Anonymkode: e441b...800
  14. Jeg tenker at det er litt lite mat som metter, annet enn karbonader, om det er noen av gjestene dine som er skikkelig sultne. Jeg har en familie med mange som trener mye og spiser mye, og noen av de ville da kastet i seg 3-4 av karbonadene før de spiste vårruller og annet småplukk, men om du ikke har noen sånne blant gjestene så er jo ikke det noe å tenke på. Jeg ville kanskje uansett hatt med noe kylling i en eller annen form og kanskje røkelaks eller gravlaks eller noe annet med fisk. Pynt trenger ikke være så voldsomt. Rene duker, servietter, noen blomster og litt lys. Plukk hvitveis eller konvaller om det blomstrer når dere har konfirmasjon. Anonymkode: ce5b3...a07
  15. Anonym bruker

    Ufør-hvor mye man gjør per dag

    Hva gjør mannen din I huset hvis han har dagvakt? Anonymkode: ac7e5...37e
  16. Anonym bruker

    Andre som ser gravid ut? Hvordan mestrer du det?

    Dra til legen… https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-er-nok-den-storste-eggstokkcysten-jeg-har-fjernet/14181718/ Anonymkode: a8d97...683
  17. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Spisspaprika, agurk, sukkererter og gulrøtter. Spiser frukt hver dag, veksler sesongbasert mellom pære, plommer, vannmelon og persimon. Spiser selvfølgelig mye usunt også, men dette er liste over ting jeg pakker i meg hver eneste dag, fordi jeg liker det så godt. Anonymkode: 57817...316
  18. Anonym bruker

    Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….

    Selvfølgelig skjer det at barn og unge går bak ryggen til foreldra sine. Det gjorde da jeg og. Poenget er at dette ikke er et argument MOT å sette grenser. Man lar ikke være å sette grenser når det gjelder f.eks godteri, alkohol, røyk eller andre ting fordi man risikerer at barna skaffer seg dette uansett. Anonymkode: 5710c...89c
  19. Anonym bruker

    Åh. Dette evige maset om kake, vafler og boller

    Poenget er at det er mange arenaer og anledninger hvor man kan spise kake i vårt samfunn. Mitt barn spiller kamp en gang i uken. I tillegg går barna på diverse andre aktiviteter hvor det er servering. Og så kommer dugnader, loppemarked, foreldremøter, klassefester og andre sammenkomster, bursdager, turdag en dag i uka med beskjed om at det er lov med "noe ekstra godt i matpakka" etc. Det er synd at barna våre lærer at man må spise usunn mat for å kose seg. Anonymkode: be907...098
  20. Anonym bruker

    Du som jobber i vgs: Hvor mye bundet tid pr. uke?

    Noen flere? Anonymkode: 76a7f...008
  21. Anonym bruker

    Ufør-hvor mye man gjør per dag

    God ide å synliggjøre det. Jeg har nok også kompensert en god del. Anonymkode: d048a...963
  22. Anonym bruker

    Hvordan tjene penger.

    Oki, jeg får google. Åja. Hvis jeg kjøper ett kamera til 40 000 kr for å bruke til fotografering da og har det som hobby? Hvor mye kan jeg tjene på å ta bilder av andre da i løpet av ett år feks? Ett kamera vil jo med årene synke i verdi også? Vet du noe om dette? Anonymkode: 026d6...ae6
  23. Anonym bruker

    Ufør-hvor mye man gjør per dag

    Ja, du har rett, det å få slike ting i rutine er også en stor jobb, spesielt med en som krever mye ekstra. Ja, for meg er den psykiske belastningen størst, det å skulle huske alt, følge opp alt, ha ansvaret for alt. Jeg blir ikke like fort sliten i kroppen, men hodet henger ikke med som igjen går ut over kroppen og gir somatiske plager. Anonymkode: d048a...963
  24. Blop

    Bank-id appen

    Bruker kun bankId til å logge på de stedene jeg trenger; nav, skatteetaten, helsenorge, bank. Helt gratis.
  25. Anonym bruker

    Ufør-hvor mye man gjør per dag

    Oppussing må gjøres pga diverse, og er satt bort. Eneste vi må gjøre er organisere, bestille og planlegge alt. Samt rydding, vask osv og kontakt med håndverkere. Det gjør jeg alt. Tok denne dagen da den var nærmest og jeg husket den. Lekser er noe av det mest slitsomme jeg gjør, spesielt med en som nekter og utagerer. Det kreve konsentrasjon og håndtering av stress, og tålmodighet. Og dette er vel det jeg sliter mest med med min sykdom. Psykisk utmattelse er like slitsomt som fysisk. Så logistikk og dagens kjas og mas opplever jeg som veldig slitsomt selv om det kanskje ikke er så mye aktivitet rent fysisk. Anonymkode: d048a...963
  26. I dag
  27. Anonym bruker

    Du som spiser sunt hvilke matvarer spiser du aller mest av?

    Tomat løk erter bladpersille røde linser hvitløk sardiner aspargesbønner kikerter olivenolje chili Anonymkode: e5f51...477
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...