Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Anonym bruker

Får barna deres påskeegg av besteforeldre?

Du blir snurt du faktisk?! 🤦‍♀️ Anonymkode: ae44b...6e4
  3. Jeg spesifiserte at det var snakk om grilling. Tar ikke med verken mat eller kake hvis jeg er bedt på middag eller kaffe og kake. Men hadde jo selvfølgelig spurt om jeg skulle ta med noe. Helt vanlig i vår omgangkrets at hvis man er bedt på middag tar man med minimum en flaske vin, ofte står verten for middag og gjestene for dessert. Det er jo selvfølgelig avtalt da, man spør om man skal ta med noe eller tilbyr seg å lage dessert. Har aldri opplevd at en gjest ikke har spurt om de skal ha med seg noe, og hvis det er snakk om grilling nevner vi da at de tar med det de vil grille.
  4. Anonym bruker

Dere som bor i Oslo og har skolebarn

Sogn studentby ligger vel til og med utenfor ring 3, om jeg kjenner Oslo riktig. Er enig i at Oslo har mange fine steder for barn å vokse opp i, men Oslo sentrum er ikke en av dem altså - og der bor heller ikke du heldgivis 🤭 Anonymkode: b0df7...1ee
  5. Anonym bruker

Edderkopper overalt :(

Jeg har ikke edderkopp fobi selv, men jeg bor i kjellerleilighet og kjenner at de er alt for påtrengende. Kan ikke ha vinduet åpent på soverommet, for da har jeg jaggu meg store edderkopper på veggen 20 cm unna øynene når jeg åpner de om morgenen. Jeg flytter snart til en leilighet i andreetasje - aldri mer kjellerleilighet. Anonymkode: 90a88...3e6
  6. Anonym bruker

Hva er det med meg??

Takk for innspill alle sammen! Ser jo at dere sier det jeg tenker. Jeg har ikke tenkt fvk selv, men lurer på om jeg skal bestille en time hos fastlegen. Har allerede begynt å se etter ny jobb, men må intensivere jakten litt. Anonymkode: 6cba0...1bd
  7. Today
  8. Anonym bruker

Jeg har edderkoppfobi selv og ville aldri bodd i kjeller. Det har jeg gjort en gang og aldri mer. Du blir ikke kvitt dem. Jeg holder meg godt over kjellernivå hvor de ikke kommer Anonymkode: 61167...fe2
  9. Anonym bruker

Datteren min klarer ikke lære seg å knyte sko...

YouTube brukte jeg 😁 gikk på første timen 😃 Anonymkode: 757d9...5c2
  10. Anonym bruker

Bor i kjellerleilighet, og har skikkelig fobi mot edderkopper. Nå kommer de frem overalt, og det går virkelig utover hele livet mitt.. sliter med å sove, og klarer ikke å slappe av. Tok en runde med sånn insektspray på alle lister og karmer for noen få uker siden, men likevel kommer de hjelp! Hva mer kan jeg gjøre for å bli kvitt dem/hindre dem i å komme inn?? Anonymkode: 4976c...46d
  11. Yesterday
  12. Anonym bruker

5åring - hjelp!

Tja... Du kan begynne med å slutte å være sur. Se om det hjelper 😉 Så kan du fortelle henne hvor skapet skal stå på en bestemt og varm måte. 😊 Anonymkode: 9d975...d6f
  13. Anonym bruker

La henne lære det fra you tube 😊 Anonymkode: 22d98...bfc
  14. Anonym bruker

Lærer på VGS? Jeg lurer på noe..

Full stilling? Ca 10 % pr gruppe. Det vil si 20 undervisningstimer pr uke. Anonymkode: 47455...e3e
  15. Hvis den som inviterer har litt sosial kompetanse, bør ikke denne sørge for å gjøre det klart hva de inviterer til...? Anonymkode: 4d5f7...a41
  16. Anonym bruker

Lærer på VGS? Jeg lurer på noe..

Det sto vel i stillingsutlysningen...? Anonymkode: 15091...8a7
  17. Anonym bruker

5åring - hjelp!

Og hvis han da alikevel nekter å høre på, nekter å forlate. Roper til deg og nekter å lytte. Når du prøver å nerme deg han så slår han/sparker. Bærer du han til rommet sitt/ ett annet rom raserer han rommet, slår, sparker i døren/veggen. Hva gjør du da? Anonymkode: b63f1...5ce
  18. Anonym bruker

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke..

Og du svarer på noe HELT annet enn det tråden handler om. Dette dreier seg ikke om din personlige opplevelse. Anonymkode: e3614...131
  19. Anonym bruker

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke..

Jeg hadde også skiftet på barnet. Hvorfor skulle man kontakte foreldrene når barnet var hos meg? Og mitt barns klær sannsynligvis ville passe? Jeg hadde faktisk sett på det som veldig hjelpeløst å kontakte foreldrene for sånt. Angående kryssingen på kinnet , så kan det jo hende fyren er like paranoid som hi, og ut fra guttens blåmerker ymse steder , er redd gutten blir mishandlet hjemme, og at han derfor ville formidle litt ekstra varme og omtanke til gutten. Lurer på om tråden er trolling, siden hi har så stemplende meninger om h vordan en pedofil er utseendemessig og opphavsmessig . Og at ikke hi lurer mer på blåmerker på merkelige steder enn at naboen skifter på et tissevått barn, er nordlending, har glatt hår osv Anonymkode: 6128e...a33
  20. Da jeg var i 20-årene var det en selvfølge at folk hadde med seg sin egen grillmat, og vertskapet stod for tilbehør. Etter hvert som jeg har blitt eldre, har det blitt mer og mer vanlig at man ikke har med seg mat når man er invitert bort. Nå kan jeg ikke huske sist jeg har blitt forventet å ha med meg min egen mat når jeg har kommet på besøk. Blir jeg invitert til folk jeg ikke kjenner så godt, spør jeg nok allikevel hva jeg skal ha med meg.
  21. Mamaraptor

Oktober 2019 ❤

Ja, har fått time til ultralyd om to uker (3.mai)! Er superspent! Når har du termin? Siden du har UL så lenge etter meg? Jeg har to gutter fra før og håper så veldig på jente nå! 💖 Er det en gutt så blir han selvfølgelig ikke mindre elska av den grunn altså😉 Hva har du fra før? Jeg synes liksom barnet blir mer virkelig når jeg vet kjønnet. Da kan jeg se babyen for meg på en annen måte og vi kan gi den navn (selv om det navnet kan endre seg noen ganger i løpet av de neste månedene!)
  22. Engeln

Dersom man får flere folk på besøk - drikke

Pappvin til dette formål(ikke snakk om ett besøk nå og ett besøk om 1 år)høres helt greit ut. ☺️ Kjøp en rød og en hvit kartong og feks noen øl og mineralvann, så er det godt nok i massevis! ☺️
  23. Anonym bruker

Hi, en pappvin bør brukes innen 6-8 uker etter at den er åpnet, og bør oppbevares kaldt. Selv synes jeg pappvin endrer seg litt i smak etter 2-3 uker, selv om den fremdeles er drikkende. En uåpnet pappvin er heller ikke til å lagre, slik glassflasker er. En uåpnet pappvin har en holdbarhet på 9-12 måneder. Hvis dere vet at dere får en del besøk noen uker så synes jeg pappvin kan være et godt alternativ. Hvis det er sjeldnere og lengre tid mellom ville jeg valgt vin fra flaske. Anonymkode: 29820...49b
  24. Anonym bruker

☺️ Så du mener du hadde smakt forskjell dersom to helt like viner, en fra flaske og en fra kartong, hadde blitt dekantert i karaffel og servert ved border? Er du sommelier, eller? Anonymkode: ff7c1...12b
  25. Vi foreldre selv har (desverre) googlet .. (Ikke alltid Google er din venn, men det ble nå sånn) og vi syntes vi kjenner igjen både autisme, asd (Asberger) og ADHD. Så vi gleder oss til å se hva bupa finner ut av. Ppt blir ikke smarte de heller.. scorene hans på språktestene deres er så sprikende, at selv de er usikre..
  26. Anonym bruker

Går i 2.klasse Anonymkode: dd0bb...a66
  27. Det er mye og sammensatt.. vår hadde heller ikke språk ved 2 1/2 år. Jeg mistenkte problemer allerede da han var 1 1/2 år, og prøvde å få han inn i barnehage (vi flyttet og mistet opptaket det året i den nye kommunen) grunnet mine bekymringer (alle rundt meg sa jeg var paranoid). Det første som skjedde første dagen i bhg da han var 2 1/2 år, var at jeg sa jeg ville ha ppt inn fordi han ikke hadde språk. Jeg ble feid bort i et par dager helt til ped leder også bemerket seg det. Det skulle ta ett år før jeg fikk gehør for mine bekymringer. Først da han var 3 1/2 år og uten språk koblet bhg inn ppt. (Jeg visste ikke på det tidspunktet at man kunne kontakte ppt som privatperson). så til det du spør om🤪 han hadde ikke språk og viste lite interesse for det som foregikk rundt han av aktiviteter som innebar andre barn. Han lekte parallell-lek, ikke sammen med de andre. Viste ikke interesse for andre barns aktiviteter i det hele tatt. Len en-til-en med voksen derimot, det elsket han. Så lenge leken gikk etter hans fløyte, da var det interessant. Men kun med voksne. Like før han ble 5 kom vi endelig til bupa. Der fikk han diagnosen inpressive og ekspressive språkvansker (ssv). De mistenkte allerede da autisme, men på det tidspunktet scoret han ikke høyt nok for det. ssv ble satt som en slags «forutsetting», dvs - ting kan forandre seg. Så nå har han vært til ny språktest hos ppt. Han er nå 6 år. Språket har bedret seg veldig. Han ligger enda litt etter, men ikke mer enn et år-halvannet. Men det han strever med nå er språket i bruk- dvs det sosiale og sosiale koder, sinnemestring og inpulskontroll. Helt fra første gang vi var hos bupa, var de klare på at de ville ha han inn for ny test før skolestart. Og det er vi henvist til nå. hverdagen går stortsett «bra», altså... vi er vandt til å ha det litt «trøblete». Jeg gleder meg til bupa får tatt en ny utredning. Ppt har allerede laget et utkast til timer med spesped og assistent i timene og friminuttene i småskolen når han begynner. Men bupa vil hjelpe oss med de nødvendige retningslinjene og verktøyene vi trenger for å gi han en best mulig hverdag. Nå er nok vi ett litt sært eksempel, og jeg mener ikke å «skremme deg» med dette, men grunnen til at jeg valgte å skrive dette nå, er fordi du kjenner ditt barn best. Om DU mistenker at noe er galt ett sted, så ikke nøl med å sjekke det ut. I beste tilfellet (og sansynligvis) vil jo ppt si at alt er ok men om ikke, så er barnet ditt fortsatt den samme. En diagnose / tilstand forandrer jo ikke barnet ❤️ Men dere som foreldre vil få mye bedre hjelp enn om dere ikke tar tak i det til syvende og sist vil det gagne barnet uansett - og det er noe (og dere får hjelp) eller ikke (du ikke bekymrer deg) (til slutt; jeg har skrevet om sønnen min tidligere. Da har jeg sagt at han har en ervervet barneafasi. Det stemmer ikke. Jeg må korrigere meg selv - han har medfødt barneafasi (barneafasiforeningen kaller det det - jeg var nok litt trøtt og sliten da jeg skrev at den var ervervet. Det er den ikke, den er medfødt hos min. Dysleksiforbundet er og en interesseorganisasjon for ssv, men barneafasiforeningen er og en interesseorganisasjon for dette. Bare litt selvkorrigering sånn helt på tampen)
  28. Jeg har fått tilbud om en stilling på videregående, hovedsakelig norsk på yrkesfag. Noen somvet hvor mange undervisningstimer det blir PR uke? Jeg har jobbet i ungdomsskolen i mange år og er derfor litt ny og nysgjerrig på dette☺️
  1. Load more activity

Artikler fra forsiden